Armáda strávila léta studiem nejlepších způsobů, jak se pohybovat při nesení nákladu (tzv. “rucking”). Zde je 5 vojenských pravidel pro rucking, která se můžou hodit i turistům.

 

“Rucking” je vojenský termín pro chůzi na delší vzdálenosti s nákladem. Jak si dokážete představit, toto téma je pro armádu velmi důležité, protože vojáci musí na misích a patrolách nosit  balistickou ochranu, zbraně, náboje, vodu, komunikační zařízení a řadu dalšího vybavení. Výkonnost a prevence zranění při nesení velkých nákladů jsou tedy středem zájmu vojenského personálu.

Nesení nákladu je také klíčové pro mnohé horské sporty, od jednodenních výletů po vysokohorskou turistiku. Při pohledu na výzkum, který armáda v této oblasti vykonala, jsme objevili pět pravidel, která se dají aplikovat jak pro vojenské operace, tak pro horské sporty. Dobře si je přečtěte a ujistěte se, že je budete na svých dalších výpravách do přírody dodržovat.

 

  1. Půl kila na vašich nohách se rovná 2,5 kg na vašich zádech

Toto staré baťůžkářské pravidlo je, dle studie z roku 1984 provedené americkým vojenským výzkumným ústavem, pravdivé.  Testovali o kolik více energie je potřeba vynaložit při nošení různých druhů obuvi. Výsledek byl takový, že když nesete danou váhu na nohách, vynaložíte (při stejné rychlosti) 4,7 až 6,4krát více energie, než když ji nesete na zádech.

V praxi to znamená, že pokud si pořídíte o půl kila lehčí boty (což není tak složité), můžete nést přes dva litry vody navíc, což je poměrně dost. A teď si představte tu úsporu energie, pokud si na tůru vezmete lehoučké běžecké boty místo těžkých kožených bot.

 

  1. Půl kila na nohou se rovná 5 % více vynaložené energie

Těžší obuv vás neovlivňuje jen svojí vahou. Těžší boty jsou zároveň tužší a méně přizpůsobivé. Tím se snižuje schopnost vašeho těla tlumit nárazy při dopadu na zem.

Pět procent nezní tak hrozně…ale co když to převedeme do rychlosti běhu? Těch 5% zpomalí vaše tempo zhruba o 30 sekund na 1,5 km v závislosti na tom, jak dlouho běžíte. Ale čím rychleji se pokoušíte běžet, tím více bude těch 5% ovlivňovat váš výkon.

 

  1. Každé 1 % vaší tělesné hmotnosti v batohu vás zpomaluje o 6 sekund na 1,5 kilometru

Nesení nákladu v batohu není jen tak. Každé 1 % vaší tělesné hmotnosti v batohu vás zpomaluje o 6 sekund na 1,5 kilometru. Takže pokud vážíte 70 kg, každých 700 gramů váhy v batohu vás zpomaluje o 6 sekund na 1,5 km. Pro turistu vážícího 70 kg znamená snížení váhy batohu z 18 kil na 14 úsporu přibližně 35 sekund na 1,5 kilometru.

 

  1. 10 % stoupání sníží vaši rychlost na polovinu

Sklon terénu výrazně ovlivňuje rychlost. “Sklonem” rozumíme jak moc terén stoupá nebo klesá. U 10% stoupání každé 3 metry, které ujdete dopředu, znamenají zároveň 30 centimetrů, které ujdete nahoru. Pokud to převedeme na úhlové stupně, 10% se rovná 5,74 stupňům. Úhel 5,74 stupňů se nezdá moc velký, dokud se po něm nešinete kilometr za kilometrem. Brzy pak poznáte, jak je to těžké, protože se budete pohybovat dvakrát pomaleji, než jakou rychlostí byste šli se stejným nákladem po rovině.

A ještě jedna malá, ale důležitá poznámka. Při 10% stoupání se vaše rychlost sníží na polovinu, ať už nesete na zádech 20 nebo 40 kg.

 

  1. Stoupání vás zpomalí dvakrát tolik, jako vás klesání zrychlí

Nespoléhejte na to, že čas, který jste ztratili při cestě na kopec doženete při cestě z kopce. Nedoženete, získáte pouze půlku toho času.

Jak je to možné? Odpověď je jednoduchá: brzdná síla. Jak budete sestupovat, musíte brzdit, abyste svůj sestup udrželi pod kontrolou. Čím prudší kopec, tím více brzdění. Tato přidaná zátěž na vaše svaly dále ovlivňuje váš výkon, pokud musíte opakovaně stoupat a klesat.

Zdroj: http://www.backpacker.com/skills/beginner/packing-beginner/5-military-rucking-rules-every-backpacker-should-know/