Pojďme se podívat na populární model univerzální krosny od polského výrobce Wisport. Raccoon je k dostání ve více „litrážích“ (45-85l) a mnoha kamuflážích – já jsem zvolil tu větší – 65l se dvěma 9l kapsami na stranách v decentní olivě. Raccoon se tímto zařadil v mém šatníku na místo #1 jako batoh na 3 a více denní treky (nebo cesty za testováním, kam s sebou tahám hromady věciček k nafocení 😉 )

 

Koncept tohoto batohu je velmi surový (to nemyslím k vašemu tělu nebo tak). Nejde o turistickou hi-tech designovou konstrukci. Není to „pěkná civilní krosna“ jako třeba od Osprey nebo Deuter. Každopádně je to ale funkční krosna.

 

Proč surová? Vcelku jednoduše střižené díly z Cordury, bohatá vrstva polstrování, kvalitní popruhy, Duraflex či ITW Nexus spony a vše sešito rovnými čistými stehy. Ne úplně nejnižší váha 3,2kg. K tomu střih, který najdete na krosnách mnoha výrobců, včetně české Gemmy – hlavní úložný prostor je tunel se stahovaním nahoře, ale který lze v dolní třetině přepažit a ke spodku vedou dvířka na zip z přední strany.

 

Jedna kapsička na zip a „pruženková“ plochá sekce uvnitř (plochá kapsa je vhodná na hydrovak, notebook nebo lahve s vodou), další dvě kapsičky na víku a dvě malé kapsy s dírou ve dnu dole na bocích.

 

Zádový systém FAS Plus Ergonomic je řešen popruhově, nastavujete tedy výšku zad pomocí 3 popruhů spojujících bederní pás a vrchní díl, ke kterému vedou ramenní popruhy. Na bocích jsou i praktická madla pro přenášení batohu v ruce.

 

Pod tímto systémem najdete hliníkový rám celé krosny, který se skládá ze dvou prutů.

 

Bederní pás nepatří mezi nejsilnější a nejpohodlnější, ale na druhou stranu na něm není co kritizovat. Váhu podrží a nijak výrazně nedře, ačkoliv není ergonomicky tvarován do oblouku. Jo, a má na sobě malou karabinku, jeden pruh MOLLE na malé sumky a je odnímatelný.

 

Ramena jsou polstrována také spíše průměrně, samozřejmostí je hrudní pás.

 

Co se týče nastavení batohu, tak kromě ramen, bederního a hrudního pásu můžete manipulovat s několika popruhy za chůze, aniž byste museli batoh shazovat. A potom i popruh nastavující rozevření bederního pásu podle obvodu vašich boků, či aretace vršku krosny podle výšky nákladu.

 

Takto by šlo o vcelku ověřenou konstrukci civilních krosen. Aby byla trochu military, je potřeba přidat MOLLE vazbu ze tří stran i na víko, velcro sekci, klip na hadici hydrovaku a popruhy spojovat pomocí Duraflex spon, triglidů a celkvoě jejich organizaci řešit různými pásky a gumičkami na vhodných místech.

 

Co potěší, je pláštěnka (olivová, trochu lesklá) schovaná v dvojitém dnu batohu – případně ji můžete vyhodit a používat kapsu na suchý zip k něčemu jinému.

Hledej vlevo dole 😉

 

Na závěr už jen 6 kompresních popruhů, pár vychytávek bokem a je vyhráno.

 

Boční kapsy v ceně krosny jsou příjemným bonusem, díky kterému se rozšíří možnosti použití batohu. Menší výlet zvládnete se staženým batohem bez kapes, případně zahodíte i víko. Krosnu postupně plníte, roste vám na zádech do výšky i do stran a nakonec přidáte kapsy. V tu chvíli už máte na zádech 83litrů a možnost ještě přidat pár sumek na MOLLE. Tím už ale tahle krosna opravdu končí.

 

Raccoon nouzově sundáte rozepnutím 2-3 spon, obecně ale nejde o batoh přímo do akce – přístup do kapes je příliš zdlouhavý a veškeré vybavení málo organizované, takže pod stresem v batohu určitě nebudete nic lovit. Prostě zahodíte batoh s věcmi na spaní, jídlem, „přebytečnou“ municí a materiálem do jehličí. Po vyřešení celé situace se k němu třeba vrátíte a poponesete ho o další kus.

 

Postřehy z pod břemene

Raccoon 65 nosím už 6 měsíců, měl jsem ho na cvičení s AZ, na paintballových a AS akcích na několikadenních výletech do lesa a při jakémkoliv delším cestování. Naloženo mívám 10-35kg od PETek s vodou až po maketu miny a vždycky jsem se vešel.

 

Co se týče organizace, tak je to tam všechno halabala naházené a uprostřed lesa to buď vyházíte ven, nebo se v tom budete přehrabovat. Je to na vás. Ty 3 (+2 boční) oddělené kapsy pomůžou s organizací, ale jen omezeně.

 

Co se týče nejdůležitější vlastnosti – pohodlnosti při nošení, tak si na krosnu nemůžu stěžovat. Sice vás nevystřelí do vesmíru nějakým kouzelným komfortem, ale min ¾ váhy batohu ponesete na bederním pásu – batoh se nijak extrémně nekýve na zádech a dá se v pohodě nastavit na různé typy postav. Zkoušel jsem ho i na zádech své 163cm vysoké přítelkyně (52kg), ale už je moc hubená na bederní pás, který ji údajně po 10km trochu tlačil – je to prostě spíš chlapský batoh, ale fakt se dá dobře nastavit.

 

Provedení je úplně v pohodě, nikde nelezou nitě, netrhá se, nežmolkuje ani jinak nedegraduje. Kvalitní Mil-spec materiály jsou téměř zárukou dlouhé výdrže. Jediné viditelné opotřebení jsou roztřepené konce nití na popruzích a na pár místech zatrhnutá síťovina (buď o lesní porost, nebo při sundávání o jezdce zipů na kalhotech, kam krosnu opírám, než ji hodím na zem).

 

Mám tři poznatky, které považuji za mínus. Nastavení výšky drží vrchní díl zádového systém ve fixní poloze jen směrem nahoru. Pokud s krosnou běžíte nebo děláte jiné krkolomné pohyby, tak vršek zad jezdí zběsile nahoru a dolu, což je maximálně otravné.

 

Druhou věcí je spona bederního pásu, která je vcelku měkká a pružná, takže se mi 2x stalo, že se sama od sebe rozepnula (jednou jsem se po obědě mocně nadechl, podruhé jsem zaklekával).

 

Třetí je nedostatečná ventilace batohu v teplejším prostředí či při fyzicky náročných výstupech – síťovina nasákne spoustu potu a špatně schne, což jiné (ony hi-tech modely) řeší trochu lépe, ačkoliv to může být náchylnější na poškození.

 

Všechny tyto věci předurčují batoh na klidnější použití při přesunech a jiných formách chůze.

 

 

Resumé

Batoh Wisport Raccoon 65 vás vyjde u našeho partnera FROGTAC.cz v jedné ze základních barev na 6 376Kč, což je velmi dobrá cena za takto kvalitní produkt. Sice vás neohromí nějakou inovativní konstrukcí, množstvím sexy vychytávek a jako bojový batoh asi neposlouží, ale na mnoho „běžných“ činností se hodí skvěle.

 

Pokud jste jako já spíš turista a nepotřebujete mít doma 10 speciálních batohů od civilních po CLS modely, tak pro něj uplatnění rozhodně najdete.