Měla tu být recenze bot [CENSORED], ale vzhledem k tomu, že odpovědná pracovnice této firmy si naši recenzi nepřála, musíme učinit tento pro nás neobvyklý krok.
Dále tedy najdete pouze informace z oficiálního webu firmy, pár našich fotek a celou komunikaci. Tu zase prý nesmíme krátit a zveřejňovat jen to, co se nám hodí, proto tam ponecháváme i názvy. 🙂
“Firma Garmisch, s.r.o. se sídlem v Jakubově u Moravských Budějovic vyrábí na území naší republiky obuv od roku 1992.
Od doby svého vzniku si kvalitou a širokým sortimentem vyráběné obuvi získala pevné místo na naše trhu.” – z webu garmischsro.cz
“Obuv je navrhována ve spolupráci s italskými návrháři z oblasti Dolomit, kde je zároveň ověřována v těchto náročných podmínkách.” – z webu garmischsro.cz
Vybaven.cz:
“Vážená paní Mutlová,
V testu budeme přůběžně pokračovat a rádi bychom s Vámi zůstali v kontaktu ohledně možných nedostatků nebo další spolupráce.
Pokud nám dokážete dát i nějaké obecné informace o tom, jak si tyto modely vedou na trhu, jakou technologii lepení používáte apod., rádi je využijeme v naší recenzi.
V případě jakýchkoliv otázek se na mě neváhejte obrátit.
S přáním krásného víkendu,
Matyáš Vejskal
Analytik a redaktor”
Dnes jsem volal znova. A to jsem asi dělat neměl. Rozhovor probíhal zhruba takto:
Nebo takto:
Ze začátku paní tvrdila, že se k tomu ještě neodstala, že mají dnes celkem fofr v práci a že do firmy dorazil pan majitel. Ale pak se něco změnilo a začalo se křičet. Máme prý přestat špinit jméno malých českých výrobců a jít raději házet špínu na velké americké podniky, na které si asi netroufáme kvůli jejich právníkům. Pan majitel prý celý den řval jak tur a odmítl číst ty frašky, natož na ně reagovat. Chápou sice, že každý se musí nějak živit, ale toto je přece moc! Pak už nám bylo doporučeno otestovat boty Meindl, které se vyrábí v Indonésii, stojí 5 tisíc a také se rozlepují, a následovalo zavěšení telefonu.
Než jsem se stihl vzpamatovat, stejné číslo volalo nazpět. Na telefonu byla jiná pracovnice. Pokud trváme na reakci, tak ji tedy sepíše, ale nejdříve během příštího týdne. Když jsem řekl, že recenze bude zveřejněna dnes/zítra a navrhl dodatečné umístění do komentářů, odmítla to s tím, že to není akceptovatelné. Na moje upozornění, že v tom případě budu považovat za reakci to, co jsem teď musel 10 minut poslouchat, řekla: “klidně to tam napište, ale úplně všechno. Ne, že budete vytrhávat věci z kontextu a zveřejňovat to, co se Vám hodí.” Tak snad jsem na nic nezapomněl, prosím případně o doplnění…
Po půlhodinové procházce (stále lehce v šoku) jsem sepsal rozsáhlý mail, ve snaze tuto absolutně groteskní situaci řešit:
“Dobrý den.
Moc se omlouvám za opětovné vyrušení, ale rád bych se ujistil, že nedošlo k nějakému nedorozumění. Jsme skupina lidí spojených společným koníčkem – kvalitní turistickou výbavou, do které investujeme nemalé částky. Své poznatky z běžného používání pak sepisujeme do rozsáhlých a, troufám si tvrdit, zcela objektivních a podložených fakty recenzí. V žádném případě tedy není naším úmyslem špinit jméno českých (ani jakýchkoli jiných) firem.
Vyžádal jsem si proto kopii mailu, který Vám posílal kolega a stále mi není úplně jasné, který z těch bodů posloužil jakou spouštěč tolik výrazné reakce z Vaší strany. Pokud Vám tedy nepsal i další zprávy, o kterých z nějakého důvodu nemám ponětí. To by mi pak dávalo větší smysl a s kolegou bychom to okamžitě museli náležitě řešit.
Dovolte mi vrátit se k našemu telefonickému rozhovoru a o něco podrobněji vyjádřit svůj názor k jednotlivým probraným bodům.
Je mi velmi líto, že pan majitel, člověk se 40letou praxí „řval jak tur”. Nemyslím si však, že ve svém mailu kolega napsal cokoli, co by se dalo označit za „frašky”. Jsou to skutečně boty značky Garmish a skutečně je nosím dva měsíce. Máte-li zájem, mohu Vám ty boty zaslat k posouzení jejich stavu.
Dále nemohu souhlasit s tvrzením, že házíme špínu na české výrobce ze strachu před právníky z Ameriky. Testovali jsme již boty značek Adidas, Bates, Magnum a Rothco a zrovna ty poslední zmíněné nedopadly úplně nejlépe. A i tehdy jsme byli v kontaktu s výrobcem a snažili se o zpětnou vazbu. Tyto recenze najdete zde: https://vybaven.cz/rubrika/obleceni-a-obuv/boty/ Máte pravdu v tom, že jsme zatím netestovali Boty Meindl a je opravdu možné, že jsou “lepeny v Indonésii”, ale mohu Vás ujistit, že i ty budeme v budoucnu testovat stejně objektivně, jako boty jakéhokoli jiného výrobce.
Mám-li být upřímný, recenze bot Garmish Montagna měla původně být celkem kladná, měl jsem k botám jen několik málo výhrad, například dlouhou dobu potřebnou k roznošení. Chtěl jsem ty boty doporučit všem, kdo hledá slušnou outdoorovou obuv pod dva tisíce korun. Avšak při pečlivém prozkoumání a nafocení bot jsem si všiml těch nedostatků, o kterých jsme Vám psali. A pravě vzhledem k tomu, že jsem byl s těmito botami jinak spokojený, požádal jsem kolegu o navázání komunikace. Nechtěl jsem v žádném případě svou recenzí jakkoli pošpinit jméno českého výrobce, když se mohlo jednat třeba o běžnou výrobní vadu.
A na závěr bych se ještě chtěl vyjádřit k Vašemu zákazu testování bot značky Garmish, ať už těchto dvou modelů, případně dalších do budoucna. Jak již jsem uvedl do telefonu, boty nám nebyly věnovány do žádného testu. Jejich pořízení bylo mým soukromým rozhodnutím pravě ve snaze podpořit menší české výrobce. Nemohu proto Váš zákaz testování akceptovat.
Ať už se stalo cokoli, rád bych se jménem celého týmu Vybaven.cz omluvil za případné nedorozumění a způsobené námi negativní emoce.
S přátelským pozdravem,
VL a tým Vybaven.cz”
To už ale zůstalo nějak bez odpovědi… Takže tolik firma [CENSORED] a jejich kvalita, marketing a obchodní komunikace… Podporujte české výrobce! 🙂
Taky od nich mam jedny boty, snad garmish steppa oliv nebo tak nějak se jmenujou a jsem s nima docela spokojenej i po dvou letech. Ale když vidim jak ta firma jedná, už si od nich žádný nekoupim a lituju že jsem podpořil takovýhle neochoty…
Ked sa takto bavia aj so svojimi zamestnancami potom sa nedivím, že tie topánky nie sú TIP TOP 🙂
No šefové jsou nervozní všude proto mají zaměstnance co mají umět “vystupovat” a jednat. A pokud několik lidí z jedné firmy jedná jak hova*a tak opravdu nestojí za nic. A pokud nezmění jednání o 180° ANO přeji jim krach.
Jednat takto s recenzenty to je opravdu nejvyšší kalibr hrubosti a (nevím jak to nazvat asi nepředvídavosti) nyní mohly přijít o 100 zákazníků a ty to řeknou dalším 100 a ty dalším…
Firmy mají jednat se zákazníky to chytré si vzít o lepidle mohly diskutovat a navrhnout změnu a né nadávky.
Hodně věcí co jsou zde recenzovany kladně jsem koupil a hodlám v tom pokračovat. Ale boty 100% budu hledat jinde…
A pokud zde bude tato firma číst diskuze a diskutovat tak to vidím minimálně na ohromnou omluvu a poskytnutí nějakých bot na testování + kontakt na zodpovědnou osobu která bude na emailu na dotazy reagovat slušně a adekvátně odpovídat a příp uzná chybu a bude se snažit něco napravit.
S pozdravem
Begotten
v Japonsku by to bylo na Seppuku tak ať si alespoň něco z toho firma Garmish vezme.
…sejmout recenzenta co chtěl dát kladnou recenzi jen proto že se ptal na chybky které se dají ospravedlnit a opravit … ohh
Zdravím, boty značky Garmish nemám a pravděpodobně ani mít nebudu. Chybné kusy se najdou všude a zaměstnanec může uklouznout, ale takto přetrvávající úporně negativní přístup a snaha o zakazování testu mi přijdou tragikomické. Dnes nežijeme v době a prostoru, kde by bylo moudré zastrašovat a urážet člověka/redakci, která provádí test našeho zboží. Dokážu pochopit nechuť se vyjádřit pro málo známé (tudíž pro neznalého nepříliš validní) informační médium, ale i pak si před odpovědí prozkoumám terén.
Kdyby bazénářský ekvivalent Vybaven.cz testoval bazénovou a technickou chemii naší firmy, tak bych si dával velký pozor co odpovídám a čím to podložím. Přeji hezký den
Teda, před pár dny jsem na tuto značku narazil a některé boty se mi líbí. A protože jsem zvyklý vše nové prověřit, hledal jsem ohlasy na značku. Rád podporuji české výrobce a hodně českého vybavení na hory mám. Ale pokud komunikují tímto stylem, raději se poohlédnu jinde. Případná reklamace by mohla totiž vypadat podobně jako reakce na váš telefon. Hnus
Trochu zvláštní mi připadá, že v posledním mailu se zmiňuješ o tom, že ti zakázali testovat jejich výrobky, zatímco v přepisu rozhovorů o ničem podobnym nepíšeš..
Jak to tedy je? 🙂
Nevím, kdo jste a proč si tykáme, ale ok. V přepisu mi to přišlo zbytečné zdůrazňovat, když to mám v úvodu článku a v mailu, který jsem poslal té příjemné dámě. Během telefonátu jsem jaksi neměl možnost vyslovit svůj názor, tak jsem to udělal přes mail. Lhat o tom tady na webu asi nebudu, že?
Nerozumím té podrážděné reakcí (ve stylu ” husy jsme spolu nepásli”), snižuje to hodnověrnost pisatele. Teď opravdu nevím, co si mám o recenzí myslet. Boty Garmisch zatím nemám, ale líbí se mi. Na základě této diskuze jsem byl zviklán, ale recenzent mě přesvědčil, že nemám všemu, co se píše na netu, věřit.
Mám od nich boty High a až na tvrdou podrážku si je nemůžu vynachvalit. Jsou to kvalitní a pevné boty. Když jsem je kupoval po internetu, špatně jsem zvolil velikost. Zavolal jsem a slečna byla ochotná a milá. Během chvíle byl problém vyřešen a boty se bez problému vyměnily. Nebyl to rozhodně můj poslední nákup.
Jo jo, srážka s blbcem je to nejhorší, co může člověka potkat.
Pracoval jsem jako eshopar a odborny prodavac, mel jsem i vlastni eshop, takze me prekvapilo, ze nereaguji ani na obednavku a po mesici ani na otazku, co se deje… Jako soukromnik bych prisel o duveru znacky a jako zamestnanec o praci…
😀 Ano, někdy svět prostě nepochopíme…
Spousta trotlů dá jen na “nějakou recenzi”, nedokážou si vybrat, posoudit, popřemýšlet, rozhodnout se sami než nakoupí? Asi NE, potřebují k tomu “ručičku” která kdesi cosi napíše, ale s čím je spokojen jeden, tak dalších deset nemusí a nebo s čím je spokojeno deset, nemusí být spokojen ten jedenáctý :-(. Známe boty Garmisch, za těch zhruba 20 let jsme jich v rodině měli několik, pokud už se náhodou vyskytl nějaký problém, vždy byl firmou vtřícně vyřešen, takže my tady na ty řečičky nedáme. Pokud si někdo něco nepřeje, tak to asi nedělám ať je to z jakéhokoliv důvodu. Nehledě na to, že to bude zase jen subjektivní hodnocení jednoho konkrétního kusu výrobku, který “nemusí”být 100%.
A k analytikům, testérům nebo jak si všichni říkáte, pořád je Váš jakýkoliv test jen subjektivní ohodnocení, to by jste museli koupit jakýkoliv výrobek aspoň dvaceti lidem a udělat hloubkovou anylýzu jejich hodnocení. Jinak je to velmi závádějící a těchto informací na netu člověk najde velmi mnoho.
PS: a konkrétně třeba k těm malým rozlepům, někdo to řeší reklamací, někdo to neřeší vůbec, někdo ví, že to není nic zvláštního a může nebo nemusí se to objevit a prostě si to opraví nebo nechá opravit……stránku jsem objevil zcela náhodou a ze zvědavosti jsem nahlédl…a můj komentář, stránka řekněme o ničem, dokud si vyhlédnutý výrobek nekoupím a nevyzkouším, recenze mohou být třeba i makové.
HOWG
Potom vám doporučuji dát na marketingová sdělení výrobců, nechat si věšet bulíky na nos od prodejců a nepátrat po skutečné kvalitě věcí. Nebo prostě běžte do krámu a vemte první věc po cestě (hlavně nehledejte levnější variantu na internetu!). Pokud máte jednu dobrou zkušenost s výrobkem před xx lety, nemusíte vůbec řešit, že kvalita výroby kolísá, firmy procházejí jistými fázemi recese a progrese – prostě jen kupujte to, čemu ortodoxně věříte. Pak ale nejste člověk, pro kterého bych recenze psal, číst vás to nenutím a ani se k tomu nemusíte vyjadřovat. To není osobní, to je konstatování 🙂
Nikdo neříká, že naše testy jsou křišťálově objektivní (pokud tedy nemluvíme o recenzích, do kterých si kupujeme analýzy soudních znalců, nebo necháváme dělat laboratorní testy produktů) a ani to, že lze z jedné naší zkušenosti hodnotit celou produkci firmy – hodnotíme pouze výrobek, který jsme měli v testu a přístup prodejce konkrétně k mojí osobě. Možná jste se víc usmíval, nebo přinesl švestičky ze zahrádky a vše bylo ve vašem případě fajn.
JEDINÉ, CO NA 1000% TVRDÍME JE TO, ŽE NAŠE RECENZE JSOU NEZÁVISLÉ – to znamená, že nejde o zaplacené marketingové vymývání mozků zákazníků před nákupem – kdo chce, tak čte a udělá si názor, kdo nechce, tak se rozhoduje jinak. Děkuji za komentář, ačkoliv z něj je vidět, že jste smysl stránek zkoumal z odlišného úhlu pohledu než by bylo záhodno 😉
HOWG i z mé strany
Tak tedy nevím, kdo je podrážděnější, jestli paní od Garmisch nebo recenzent. Myslím, že si mohou podat ruce. Co si asi udělali?
Já teda na Garmish boty nedám dopustit. A od koupi dalších mne asi neodradí ani jednání firmy, neboť předchozí pohory sloužily 16 let..
Dobrý den,
dochodil jsem po 11 letech Hiteky.
Tedy bych rád využil Vašich zkušeností a zeptal se jaké české boty by jste upřednostnil(doporučil).
Váhám mezi – Prabos Lovecká obuv FOX GTX
– Garmisch Hight Zodiac
Předem Vám děkuji
Zdravím Vás, tato recenze mě velmi překvapila. Boty od firmy Garmisch kupuji už 14 roků. Mám vyzkoušené jmenovitě: Predátor, Steppa, Gold, Expert, Sirio a nyní zkouším boty Garden. Jsem z Vysočiny a tak všechny byli zakoupeny v podnikové prodejně. Vždy si do prodejny zatelefonuji zdali mají typ o který mám zájem a poprosím o jejich rezervaci. Nikdy jsem neměl problém a komunikace s lidmi od Garmische byla příkladná. Co se týče bot samotných tak u bot Predátor jsem po 3 letech prochodil podrážku ( dá se vyměnit ) no koupil jsem si raději boty Expert s podrážkou od Vibramu. Boty Steppa byli bez problému, po třech letech si je vzal brácha ( jak dopadli nevím). U bot Gold po dvou letech povolily v předu švy ( nechoval jsem se k nim zrovna nejlépe ) no po odeslání výrobci se zádostí o záruční opravu jsem je měl během dvou týdnů zpět opravené a vydrželi další rok. Boty Expert jsou mé oblíbené, aktuálně mám dva páry, jedny nové a druhé staré 8 roků, je třeba si je dobře prošlápnout no i po 8mi letech do nich po naimpregnování nezatéká a dají se bezproblému používat ( asi měsíc po jejich koupi jsem je posílal zpět výrobci protože se utrhl kovový cvoček na zavazování- opravno a dodnes bez problému ), u jednoho páru bot bot Expert jsem měl problém že mě tlačily a dlouho trvalo něž jsem je rozchodil, to byl jediný pár který mě zklamal. Boty Sirio zatím nechci moc hodnotit protože je mám sice už delší čas no mám je pouze jako náhradní, jsou pohodlné a zatím bez jakéhokoliv problému, podrážka není od Vibramu tak uvidíme jak rychle se bude sešapávat… Mimo bot Garmisch používám i boty Merrell typ Mykos a Chameleon, také jsou bez problému, v průměru vydrží dva až tři roky. Za sebe mužu říci že jsem s botami Garmisch spokojený, nejsou to nezničitelné boty ale mohou vydržet opravdu dlouho. S pozdravem Martin
Dobrý den,
mám špatné zkušenosti nejen s botami Garmisch, ale hlavně s komunikací s paní Simonou Bartesovou (asi maketingově zastupuje), která to tak nějak asi řeší/neřeší – jsem pochopil.
Boty zn. Garmisch Expert New vibram (dle označení na dokladu ke koupi) jsem zakoupil 19.8.2016 v prodejně Sport v obchodním domu Wagner v Brně. Ihned jsem provedl první impregnaci speciálním sprejem a boty víceméně pravidelně impregnovat a ošetřoval. Boty byly používány relativně zřídka (odhaduji za tu dobu dvou let cca 20 až max. 30 jednodenních výletů), které nebyly nijak náročné z hlediska terénu. Mám totiž ještě nízké boty a další kotníkové zn. Garmont Montana GTX, které také používám, zejména pro vysokohorskou turistiku, protože mají tvrdší podrážku, mám ji asi dva roky nově podraženou, samotné boty mají již 8 let. Tuto informaci jsem uvedl pro seznámení s využitím a způsobem používání.
Letos na konci května (26.5. – 2.6.2018 – pokud budete zjišťovat počasí) jsem podnikl pěší výlet z Jindřichova Hradce přes Šumavu do Rakouska – cca 7 dní chůze. Bohužel už 3 den jsem si při chůzi všiml zvláštního vrzání – po podrobné analýze levé boty to způsobovala uvolněná (pravděpodobně odlepená) podešev na patě. V dalších dnech se přidalo odlepení dalších částí boty od podešve, jak pravé, tak levé. Stav po 7 dnech byl dokumentován fotografiemi zaslaných 3.6.2018 na email eshop.garmisch@seznam.cz, odpověď přišla od paní Simony Bartesové 6.6.2018 s adresou, kam boty poslat k reklamaci.
Toto jsem uvedl do reklamačního listu, boty umyl (jak to šlo) a zaslal po emailové domluvě do Jakubova k posouzení.
Asi po měsíci mi paní Bartesová volala, kam mi má boty zaslat a já tak obdržel krabici s mými botami a průvodním dopisem. Reklamaci vyhověno nebylo. Velkou část dopisu tvoří obecné kecy a prdy o reklamacích a zákoníku. Pro mě podstatná část, kterou paní Bartesová “vytučnila” až na závěr dopisu :
“Případnou reklamaci je nezbytně nutné uplatnit bez zbytečného odkladu ihned, jakmile se vada objeví. Případné prodlení při pokračujícím užívání zboží zapříčiní prohloubení vady, znehodnocení zboží a může být důvodem k odmítnutí reklamace.” Dále se pak píše “Po prohlédnutí reklamovaného páru Vaší obuvi jsme s jistotou nuceni konstatovat, že vada nebylal ihned reklamována, obuv byla i po vyskytnutí vady nadále používána, nebyla včas a bez abytečného odkladu ihned předána k řádné reklamaci. V tomto případě nelze zaměňovat záruční dobu s životností obuvi, která se může lišit. V tomto případě se nejedná o výrobní či materiálovou vadu.” Sic.
Na závěr je jeden velký vtip – “Vzhledem k zachování dobrého jména firmy a prodejce byla obuv zalepena.” – Ani PRD. Obuv přišla rozšklebená tak, jak jsem ji poslal, paní Bartesová.
S8m nevím, jak jsem se měl při objevení závady zachovat. Pokud se vám bota začne rozpadat uprostřed výletu, kdy jdete na těžko, je asi nesmysl koupit si boty nové, neroznošené a ty staré přivázat k batohu a vláčet tak 4 dny mrtvou zátěž. Nebo v půlce výletu začít snáhět krabici, psát dopis a posílat to kdoví kam. Boty jsem řešil ihnd po návratu. Nebo mi možná přitížilo, že jsem pravdivě popsal situaci se snahou najít řešení.
Boty GARMISCH tedy SILNĚ nedoporučuji z důvodu jednání firmy a obuv GARMISCH EXPERT T. MORO nedoporučuji proto, že nic nevydrží a reklamace na tuto botu uznána nebyla.
Dotazy vám rád zodpovím na emailu opavelka@gmail.com, případně ukážu originál komunikace, pokud to bude někoho zajímat. Mrzí mě to, že nepodpořím českého výrobce, ale pokud je to šmejd, nedá se nic dělat. Vše jsem napsal s mým nejlepším svědomím a vědomím.
Ondřej Pavelka
opavelka@gmail.com
Pro pana Ondřeje Pavelku.
Nevyjadřuji se ke sporu s firmou Garmisch , je to jen názor z jedné strany a ještě z té které nebylo vyhověno jak si asi přála.
ALE:
1. reklamovat obuv dva měsíce před záruční dobou ??? raději bez komentáře
2. nelze boty jen tak zalepit, pokud by to provedli bez souhlasu,uznali by reklamaci, což si asi uvědomili a obuv poslali s negativním stanoviskem zpět.
3. všichni nespokojení si taky přečtěte to co samozřejmě nechcete moc číst
např. Lidé si často pletou záruku se životností obuvi. Jaký je v tom rozdíl?Spotřebitelé se někdy domnívají, že když je na obuv záruka 2 roky, tak by i při každodenním nošení měla ty dva roky vydržet a zůstat beze změn. To je velký omyl a tyto skutečnosti by se měly lépe spotřebitelům ozřejmit. Záruka na spotřební zboží je sice dvouletá, ale je zřejmé, že některé druhy výrobků nemohou takovou dobu užívání vydržet a často také záleží na intenzitě používání.
Pokud obuv splňuje jakost stanovenou technickými normami, případně jakost obvyklou, eventuálně pro výrobek deklarovanou, většinou nebývají problémy s reklamacemi. Když budeme vycházet z původní úpravy záruční doby, která byla šestiměsíční, tak zhruba půl roku běžného užívání by měla obuv opravdu vydržet bez podstatných změn a po této době se mohou objevovat již důsledky běžného opotřebení obuvi, aniž by se jednalo o nekvalitní obuv. Pochopitelně někteří uživatelé v důsledku intenzivního nebo nesprávného používání mohou obuv opotřebovat, případně zcela zničit i dříve než za půl roku.
4. zbytek si najděte, je to profesionální pohled na problém reklamací
5. Bohužel ” svět už dávno není v pořádku”, takže i to výše uvedené mnoho jedinců nepochopí a bude si mlet svou a svou pravdu a kolikrát i přesto, že ví, že ji nemá.
PS: Pokud bych byl paní Bartesová, tak pane Pavelko bych se s Vámi vůbec nebavil, obuv jste koupil v obchodu v Brně a tam jste je měl dle pravidel reklamovat !!!
Dobrý den, kouppil jsem si boty Garmisch už je to par let zpátky(už nevím který model to byl) , moc jsem si jich ovšem neužil. Koupil jsem si je jako druhé, náhradní, takže jeden rok jsem na ně nešáhl druhy rok jsem si říkal, že je začnu roztahovat měl jsem je asi dvakrát v lese na 10 km procházce, třetí rok jsem si je vzal na tábor a šel s němí na jednu túru, pochvaloval jsem si jak jsou lehké, prošel jsem s němi brod tam a zpátky a nezateklo, říkám si skvělé boty. Další rok, se mi, zase na táboře odlepili obě špičky, téměř zároveň a teče do nich. Čekal jsem od nich víc, podrážka je téměř neschozená a jak to tu čtu asi nemá cenu něco řešit.