Když přijde na značky světového formátu zabývající se taktickým a outdoorovým vybavením, jistě se vám v souvislosti s výrobou vybaví slova jako „vývoj“, „inovace“ a dále obrovská vývojová centra se spoustou inženýrů pracujících s patentovanými technologiemi. Pokud se budeme bavit o známých jménech, věřte mi, že tam platí stejná pravidla, jako v kterémkoliv jiném businessu a především to, že – „Silnější pes m**á“.

 

Firmu Maxpedition jistě znáte. Je to proslulý “americký” výrobce kvalitních vojenských batohů, tašek, sumek a dalšího vybavení. Tato firma dorostla do slušné velikosti, pustila se do výroby nožů a začala celkem bezohledně ctít asijské kulturní hodnoty založené na konfuciánství. Především tedy, že není potřeba vymýšlet věci nové, naopak by se lidé měli učit od mistrů a kopírováním tak prokázat úctu k jejich mistrovstí.

Ve zkratce – na začátku roku 2014 firma Maxpedition zveřejnila na SHOT Show výstavě v Las Vegas novou řadu odolných a cenově dostupných full-tang nožů s cenou okolo 100-120$. Ze celým designem stál údajně vlastník firmy Maxpedition Tim Tang, který měl od začátku slabost spíše pro nože a splnil si tímto svůj sen. Tolik krásné řeči okolo, teď k problému. Stránka KitUp! zveřejnila stručné představení nůžu od Maxpedition a určitě nečekala, že se v komentářích objeví jméno majitele značky Mad Dog, která vyrábí nože v cenové relaci kolem 1000$:

Maxpedition Launches New Line of Hard-Use Knives

 

Kevin McClung (zakladatel Mad Dog):

„Tim Tang/Maxpedition se mnou nemá žádnou licenční dohodu. Tim Tang/Maxpedition očividně vzal můj design pouzder, stejně jako spoustu chráněných/patentovaných designových prvků na nožích. Zmínka o tom, že „Tang také vytvořil univerzální Kydexové pochvy pro každou velikost ostří“ je naprostý nesmysl a do očí bijící zlodějina mého vlastního designu. Už dříve používal mé jméno a mnou registrované značky pro reklamu své řady nožů bez kompenzace a právního podkladu. Timmy mi toto musí vysvětlit. Jeho „vášní“ je evidentně tvorba špatných kopií cizích lepších výrobků. Říká se tomu plagiátorství. Mad Dog
PS. Celé dopoledne mi zvoní televon. Vážím si  obav mých věrných (přátel). Jsou zasloužené (red. Překlad tady možná trochu kulhá).“

To co se strhlo potom, nelze popsat jinak než fraška. Kevinovo vyjádření rozhořčilo mnoho lidí, jelikož podle nich si celý problém měli řešit chlapci mezi sebou. Nelze nedodat, že Tim a Kevin jsou rodinní přátelé a vskutku by se dalo čekat, že se k tomu postaví čelem a osobně se dohodnou. Zasáhnout musely až Kevinovy dcery, které opustily Timův stánek na výstavě SHOT Show. Dětinské gesto, nicméně díky tomu Tim údajně slíbil, že novou řadu stáhne a nebude ji vyrábět:

 

KitUp! se celou záležitostí dále zabýval a přišel s oficiálním vyjádřením Tima Tanga:

Maxpedition Pulls New Knife Line after Dispute

 

Tim Tang (Maxpedition):

„Nechci kvůli tomuto problému vést osobní válku“ tvrdí Tim a dodává, že jeho nože jsou velmi podobné nožům Mad Dog. „Mám velice rád Mad Dog, takže naše nože se jím částečně insipirovaly, ale zároveň jsme udělali mnoho změn, které z nožů udělali naprosto jiný produkt. Z právního hlediska tu není žádná ochrana nebo porušení patentů.“

Takže co říkáte? Svět taktického vybavení na motivy venezuelské telenovely? Pojďme se v rychlosti mrknout, jak to s noži opravdu je. Jeden jednoduchý příklad:

 

Vidíte rozdíl za 20 000,- Kč? My jich sice pár vidíme, ale chápeme Kevina, že se mu nelíbí, když mu někdo ničí postavení nožů Mad Dog na trhu. A stejně tak chápeme Tima, který si chce kus trhu urvat pro Maxpedition. Celý konflikt na pozadí není nic, na co by pánové mohli být pyšní. Ani happy end se bohužel nekonal, jak se dočtete v posledním článku KitUP!:

http://kitup.military.com/2014/02/maxpeditions-fixed-blades-menu.html#idc-cover

Tim si prostě řekl, že s Kevinem o tom není řeč a jelikož nože nejsou stejné, tak začal v březnu 2014 s jejich prodejem. Názor Maxpedition je takový, že taktické vybavení je často inspirováno jinými výrobky, s čímž Mad Dog nesouhlasí, protože to, že se tak děje automaticky neznamená, že je to správné. Co je ovšem pravda?

Otázek je tu samozřejmě více – jak se může relativně malý výrobce, bez neomezených prostředků na právní bitvy, bránit proti krádežím své intelektuálního vlastnictví? Těží z toho zákazník, nebo velcí psi jako Maxpedition? Co si o této kauze myslíte vy?

Pro Vybaven.cz sepsal Matyáš Vejskal.