Občas se nám pod článkem objeví narážka na to, že je “zaplacený”, že to je “reklama” nebo “snůška propagačních keců”. Stává se to hlavně v případě, kdy napíšeme celkem pochvalnou recenzi. Jako médium nemáme cíl odhalovat jen to špatné, rádi píšeme o i dobrých věcech, takže se může stát, že při hodnocení produktu použijeme minimum kritiky.
Náš web je jedinečný v tom, že je vysoce nezávislý. Abyste nebyli zmateni tím, co čtete, máme tu pro vás krátké shrnutí typů článků, které u nás najdete.
1. Novinky / Zajímavosti / Reporty
Tento formát píšeme ze své vlastní iniciativy a vybíráme buď z webu nebo mezi tipy od výrobce, prodejce či jeho PR agentury. Do článku se obvykle vejdou jen dostupné údaje a jde tedy o “přepis” toho, co je na webu. Kromě Novinek sem řadím i články o technologiích a různé užitečné překlady.
Jelikož témata vybíráme sami a sami si píšeme články, nejde o reklamu ani promo materiál, ačkoliv z nich někdy vycházíme.
2. Představení produktu / První dojmy
Tento formát používáme, ale celkem neradi :-). Jak název napovídá, nejde o plnohodnoutnou recenzi, ale o soupis úvodních poznatků a spíše o strohý popis produktu než o jeho hodnocení.
V žádném případě do textu nezasahuje nikdo mimo redakci, nejde o reklamu ani promo materiály.
Používáme tyto texty ve dvou případech:
- výrobce nám produkt pouze zapůjčil a v krátkém čase nelze získat tolik zkušeností s produktem, aby to dalo na recenzi (třeba “odolnost” se za měsíc moc neprojeví, že?). Nicméně se snažíme přistupovat k věci stejně jako při psaní recenze a označujeme Představení produktu.
- dostali jsme velice zajímavý produkt a nechceme vás nechat čekat na recenzi, která vzniká delší dobu. První dojmy jsou tedy naším subjektivním soupisem názorů na produkt od stolu. Snažíme se také vypíchnout vlastnosti, které budou zkoumány v recenzi. Označujeme jako První dojmy.
3. Recenze ….. po X měsících
Recenze jsou naší královskou disciplínou. V podmínkách pro partnery, kteří nám produkt poskytnuli, je zmíněno, že produkt recenzujeme ZDARMA, pouze výměnou za vzorky pro test, a že si vyhrazujeme právo na naprostou nezávislost a kontrolu nad tím, co ve finále zveřejníme. Za tímto tvrzením si stojíme, pokud tedy nachytáte redaktora VYBAVEN.CZ, jak si bere za recenzi peníze, klidně nám ho nahlašte a my s ním rozvážeme spolupráci :-).
Pokud si výrobce není svým produktem jistý, většinou na tomto místě couvne, protože nechce riskovat, že by recenze vyšla “špatně”. To nic nemění na tom, že hodláme zůstat objektivní a nezaplacení i nadále, protože stateční výrobci / prodejci tu jsou a my si jejich podpory velice vážíme. A ve finále si vždy můžeme pořídit něco za svoje a otestovat to i bez požehnání výrobce, že??
V recenzích se snažíme klást důraz na vývoj věci v čase, její opotřebení a známky poškození při dlouhodobém používání. Obvykle takovou recenzi zveřejňujeme po 6-12 měsících, někdy i později. Jelikož za naši práci nikdo neplatí, nejde o reklamu ani o propagační materiál. Jediným způsobem, jak může výrobce do recenze zasáhnout, je tak, že se nám vyjádří k daným “problémům” a my jeho tvrzení v nezměněné podobě do textu zapracujeme – vzniká tak jakýsi dialog mezi námi UŽIVATELI a VÝROBCEM, což nám přijde jako velmi přínosné.
Možná se tedy ptáte, z čeho vlastně hradíme chod redakce a nákupy vybavení na testy… Tady je pár zdrojů příjmů:
4. Placený článek, PR článek
Pokud zveřejňujeme něco, za co nám bylo zaplaceno, vždy to v nadpisu zřetelně označíme. Ačkoliv je článek zakoupen partnerem a text obvykle vychází z jeho dílny, snažíme se o to, aby placené texty byly smysluplné a v maximální možné míře přínosné. Jde o sponzorovaný obsah, tedy formu reklamy.
5. Banner
To stránkách najdete přímo bannery našich partnerů a také plochu pro AdSense. Jsme samozřejmě rádi, pokud bannery používáte, protože k tomu tu jsou a snažíme se to s nimi nepřehánět, aby náš web nepůsobil jako laciná nástěnka u zastávky tramvají. Jde o formu reklamy.
Občas také prodáváme věci, o kterých už není co napsat, pořádáme soutěže a snažíme se jinak vydělat na chod stránek a pro naši motivaci trávit volný čas psaním recenzí, článků a jiných výse zmíněných textů 🙂
Pokud jste to dočetli až sem, měli byste vědět vše potřebné, abyste uměli na naších stránkách oddělit sponzorovaný obsah od toho “našeho”. Chceme být transparentní a nemást své čtenáře, jako se tomu děje ve většině médií, FB skupinách, blozích, autobusech, obchodech, …, a prostě všude…..
Je mi to vcelku fuk co jste nebo nejste…o obsahu si dokazu udelat obrazek sam a celkem vas ctu rad ale tim ze michate jabka a hrusky ( nezavisle recenze a pr/reklamu) si delate dost bordel v duhveryhodnosti. Dobre vim ze placani po zadech se clovek nenazere ale je to celkem skoda.
Díky za názor. Snažíme se to mít alespoň jasně oddělené, ale zatím to jinak nebude. Ačkoliv si hrajeme s různými myšlenkami 🙂